Forum www.psychologiaukw.fora.pl Strona Główna www.psychologiaukw.fora.pl
info dla czwartorocznych psycholi z ukw
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

sylabus- psychologia zdrowia

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.psychologiaukw.fora.pl Strona Główna -> III Rok / V Semestr
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agnieszka_88
OMG



Dołączył: 10 Lis 2007
Posty: 832
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:52, 04 Lis 2009    Temat postu: sylabus- psychologia zdrowia

Przedmiot: Psychologia zdrowia

Kierunek: psychologia – studia stacjonarne

Rok studiów i semestr: III, 5

Liczba godzin: W- , K-, L-, S - : W-30; K-30

Forma zaliczenia: W – egzamin pisemny; K – zaliczenie

Środki dydaktyczne: rzutnik multimedialny, rzutnik pisma, skale i testy

Cele nauczania:

Wykład jest przeglądem problematyki z zakresu dwóch obszarów zainteresowania psychologii zdrowia, tj. promocji zdrowia i psychologii chorego somatycznie. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy z zakresu zdrowia, wzbudzenie zainteresowań mających na celu zwiększanie zasobów osobistych i społecznych sprzyjających zdrowiu, rozwijanie umiejętności sprzyjających polepszaniu własnego zdrowia oraz niesienia pomocy innym ludziom, tak zdrowym, jak chorym i niesprawnym.



Treści nauczania



<!--[endif]-->WYKŁAD

<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->Wprowadzenie do problematyki: narodziny i rozwój psychologii zdrowia, przegląd zagadnień, psychologia zdrowia jako dziedzina wiedzy i praktyki, związki psychologii zdrowia z innymi dziedzinami nauki;

<!--[if !supportLists]-->2. <!--[endif]-->Podstawy teoretyczne psychologii zdrowia: pojecie zdrowia, wymiary zdrowia, koncepcje i modele zdrowia, holistyczne ujęcie zdrowia, podejście patogenetyczne i salutogenetyczne;

<!--[if !supportLists]-->3. <!--[endif]-->Problemy badawcze: definicyjne, pomiarowe, selekcyjne i ewaluacyjne, świadomość metodologiczna, podstawowe modele badań;

<!--[if !supportLists]-->4. <!--[endif]-->Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia: zadania edukacji, rola umiejętności życiowych, cele i założenia promocji zdrowia, czynniki sprzyjające i utrudniające promocję; programy promocji zdrowia, ewaluacja programów, program zdrowie 21;

<!--[if !supportLists]-->5. <!--[endif]-->Zachowania zdrowotne: definicje, behawioralne uwarunkowania zdrowia i choroby, zdrowie behawioralne, zachowania ryzykowne dla zdrowia, programy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży, programy profilaktyczne dla osób dorosłych;

<!--[if !supportLists]-->6. <!--[endif]-->Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu oraz modele wyjaśniające zachowania zdrowotne: model przekonań zdrowotnych, zachowań intencjonalnych, teoria motywacji do ochrony, podejście procesualne, model kompetencyjny, przydatność modeli wpływu społecznego dla promocji zdrowia;

<!--[if !supportLists]-->7. <!--[endif]-->Osobowość, stres a zdrowie: zdrowie i choroba w paradygmacie stresu psychologicznego, nowe kierunki badań nad radzeniem sobie, stres potraumatyczny, proaktywne radzenie sobie, podstawowe modele interakcyjne; psychoneuroimmunologia;

<!--[if !supportLists]-->8. <!--[endif]-->Niedokrwienna choroba serca: uwarunkowania etiologiczne, przebieg choroby, rola osobowości, zachowania Typu A/B, rehabilitacja psychologiczna;

<!--[if !supportLists]-->9. <!--[endif]-->Choroby nowotworowe: uwarunkowania, przebieg i leczenie, rola czynników psychologicznych, wzorzec zachowania Typu C i osobowość stresowej (Typu D);

<!--[if !supportLists]-->10. <!--[endif]-->Psychoonkologia w teorii w praktyce: czynniki decydujące o podjęciu leczenia, strategie radzenia sobie z chorobą, zasoby sprzyjające procesowi zdrowienia, rodzina chorego, chory terminalnie;

<!--[if !supportLists]-->11. <!--[endif]-->Psychologiczna problematyka kontaktu lekarz-pacjent: informowanie o chorobie, komunikacja „lekarz-pacjent”, empatia, bariery komunikacji, wpływ informowania na przebieg leczenia i rehabilitacji, co daje człowiekowi siłę do zmagania się z chorobą, traumą;

<!--[if !supportLists]-->12. <!--[endif]-->Zastosowanie psychologii zdrowia w innych dziedzinach medycyny: psychodermatologia, chirurgia, ginekologia i położnictwo;

<!--[if !supportLists]-->13. <!--[endif]-->Cierpienie i ból: komponenty składowe bólu, teoria „kontroli bramkowej”, ból jako zachowanie instrumentalne, strategie radzenia sobie z bólem;

<!--[if !supportLists]-->14. <!--[endif]-->Programy interwencyjne oraz techniki terapeutyczne stosowane w psychologii zdrowia: biofeedback, techniki poznawczo-behawioralne, terapia C. i S. Simontonów, poznawczo-behawioralne podejście do bólu, umiejętności związane z radzeniem sobie z choroba;

15. Podsumowanie omówionych zagadnień.



<!--[if !supportLists]--> <!--[endif]-->KONWERSATORIUM



Celem konwersatorium z psychologii zdrowia jest poznanie i przyswojenie sobie umiejętności praktycznego stosowania różnych narzędzi pomiaru w psychologii zdrowia; przeprowadzenie badań i analiza wyników oraz planowanie badań i weryfikacja hipotez badawczych.



A. Zdrowie i zachowania zdrowotne

Skale samooceny zdrowia (analogowo-wzrokowa, werbalna)

Zdrowie jako wartość (Skala Wartości Zdrowia- SWZ; Lista Wartości Osobistych – LWO)

Kryteria zdrowia (Lista Kryteriów Zdrowia – LKZ)

Ogólny stan zdrowia (Kwestionariusz D. Goldberga – GHQ 2Cool

Zachowania zdrowotne (Inwentarz Zachowań Zdrowotnych – IZZ)

Pomoc lekarska (Lista oczekiwań Pacjenta – PRF)

Akceptacja choroby (Skala Akceptacji Choroby – AIS)



B. Stres i radzenie sobie ze stresem

Nasilenie spostrzeganego stresu (Skala Spostrzeganego Stresu – PSS 10)

Strategie radzenia sobie ze stresem (COPE, Mini-COPE, Mini-MAC)

Stres potraumatyczny (Skala IES-R)

Strategie radzenia sobie z bólem



C. Zasoby osobiste i społeczne

Poczucie własnej wartości (Skala Rosenberga)

Poczucie własnej skuteczności (SES)

Poczucie umiejscowienia kontroli zdrowia (MHLC)

Poczucie umiejscowienia kontroli bólu (BPCQ)

Dyspozycyjny optymizm (LOT-R)

Typ A

Typ D

Ekspresja emocji gniewu, lęku i depresji (CECS)

Prężność (SP25)

Wsparcie społeczne (Skala Wsparcia Społecznego)

Zaufanie transpersonalne (FIG Belschner)



D. Jakość życia w zdrowiu i w chorobie

Metafory – badanie wprowadzające

Skala Satysfakcji z Życia – SWLS Diener i wsp.

Skala Zadowolenia z Życia – SZZ Fahrenberga i in.

Kidscreen

QlQ-C30 i inne



Literatura obowiązkowa:

Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Wyd. Difin.



Literatura zalecana:

Bishop G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.

Brzeziński J., Cierpiałkowska L. (red.),(2008). Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dolińska-Zygmunt G. (red.)(2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Juczyński Z. (2008). Narkomania. Podręcznik dla nauczycieli, wychowawców i rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PZWL.

Juczyński Z., Ogińska-Bulik N. (2002). Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Juczyński Z., Ogińska-Bulik N. (2009). Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Juczyński Z., Ogińska-Bulik N. (2009). Pomiar zaburzeń po stresie traumatycznym – polska wersja Zrewidowanej Skali Wpływu Zdarzeń. Psychiatria, t. 6, nr 1, 15-25.

Pasikowski T., Sęk H. (red.),(2006). Psychologia zdrowia: teoria, metodologia i empiria. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Sheridan C. L., Radmacher S.A.(1992). Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia. Instytut Psychologii Zdrowia. Warszawa 1998.

Zakres wymagań egzaminacyjnych



Egzamin pisemny dot. treści zajęć oraz lektur obowiązkowych;

kryteria zaliczenia: min. 50% +1 odpowiedzi prawidłowych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.psychologiaukw.fora.pl Strona Główna -> III Rok / V Semestr Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin